Sjoelen Anders 24 (spelsystemen - toepassing 3e mogelijkheid met 3 voorbeelden EN foto’s enkele sjoelers)
Mogelijkheid 3 (een idee)
(In *sjoelen anders 23* zijn twee mogelijkheden gegeven om spelsystemen in te zetten.
Bij andere sporten zie je vaak dat sporters zich kunnen kwalificeren door een limiet te halen.
Het kan een tijdslimiet zijn op bijvoorbeeld de marathon of een hoogte limiet bij polsstokhoogspringen.
Voor de Champions Leaque hangt de ticket verdeling af van prestaties twee jaar daarvoor.
Andere sporten hanteren een ranking. Een reden kan zijn dat het aantal deelnemers anders te groot wordt.
Voor de sjoelsport voorlopig niet nodig, omdat de Bond erg klein is geworden.
Wat wij wel doen is, op de dag zelf, de “ranking” bepalen tijdens de Bekerwedstrijd, door tien bakken te sjoelen.
3e mogelijkheid toepassen spelsystemen
Dit is een manier om makkelijk in te voeren.
Bij het sjoelen, wordt de 3e mogelijkheid om spelsystemen in de sjoelsport toe te passen er eentje,
waarbij limieten moeten worden gehaald.
Spelsystemen die makkelijk te begrijpen en te spelen zijn kunnen worden toegepast.
Dit zijn:
- LIBRE (basis, altijd)
- 20-2 (nu ook basis spelsysteem)
- CHANGE
- SINGLE COUNT
- COMBINATIE (variatie 1-makkelijk)
Andere spelsystemen die goed passen zijn: ZAANDAMS – SWITCH – 180 – TRIPLE COUNT e.a.
Bij deze 3e mogelijkheid worden per serie, vijf bakken gesjoeld.
Op elke bak een ander spelsysteem.
Bij elk spelsysteem wordt vóóraf een limietscore (de te behalen-score) ingevuld, die je als sjoeler moet proberen te halen.
Via een puntensysteem EN een score systeem wordt er een klassement opgemaakt.
Na een eerste ronde zijn de “te behalen scores” aan te passen voor eventuele volgende rondes.
Het aantal spelsystemen per toernooi is variabel en aan de organisator.
Herman Depenbrock
Wim Kiwiet
Jan Oostenbrink
Eddy Pas
Willy Smulders
Petra Houweling
Voorbeeld 1:
Spelsysteem Te behalen score poging puntentotaal extra score
1 2 3
LIBRE 140
20-2 68
Change 128
Single Count 325
Combinatie 120
In voorbeeld 1 zie je hoe dat zou kunnen gaan. Per spelsysteem zie je een te behalen score.
Deze scores zijn door organisator te bepalen. Er zijn (nog) geen regels voor. (In voorbeeld 1 bedacht voor de Hoofdklasse Heren en Dames A)
Mogelijk dat de A.N.S. in de toekomst hier mee komt
Voorbeeld 2
Spelsysteem Te behalen score poging puntentotaal extra score
1 2 3
LIBRE 140 144 1
20-2 68 64 72 2
Change 128 140 1
Single Count 325 352 1
Combinatie 120 98 111 127 5
10 punten
In voorbeeld 2 worden “fictieve” scores ingevuld.
- 140 bij LIBRE in één keer gehaald. Score: 144. Omdat dit in de eerste poging is levert dit 1 punt kunnen geven.
- 20-2 wordt in de 2e poging behaald, wat 2 punten geeft. Zo zie je in voorbeeld 1 bij 5 spelsystemen een te behalen score staan. Ook kun je zien dat in dit voorbeeld bij het spelsysteem COMBINATIE de te behalen score niet wordt behaald (betekent in dit voorbeeld 5 punten). In dit voorbeeld zou de sjoeler eindigen met 10 punten.
Patrick Haring
Hetty Kleine
Dick Eijlers
Harm Zoutman
Bert-Jan Walaardt
Henk van de Ree Doolaard
Voorbeeld 3:
Spelsysteem Te behalen score poging puntentotaal extra score
1 2 3
LIBRE 140 144 1 4
20-2 68 64 72 2 -
Change 128 140 1 12
Single Count 325 352 1 27
180 136 124 132 127 5 -
10 punten 43 score
Dezelfde gegevens als in voorbeeld 1. Echter er is een kolom extra score.
Wanneer een sjoeler in de eerste poging méér haalt dan de te behalen score wordt die extra score genoteerd.
Heel handig voor een uiteindelijke ranglijst.
Degene met het laagste aantal punten (in dit voorbeeld zou 5 punten het laagst mogelijke zijn) staat bovenaan.
Indien meerdere sjoelers met 5 punten eindigen, telt die extra score voor de ranglijst volgorde.
Een ranglijst kan er dan als volgt uitzien
Punten Score
- Speler A 5 73
- Speler B 5 66
- Speler C 5 43
- Speler K 6 52
- Speler V 10 43
De sjoelbond heeft de spelsystemen niet meer opgenomen op de nieuwe website.
De biljartbond daarentegen (nogmaals herhaald hier) kent spelsystemen - speelt ze en ze staan op de website.
Wim Voorbij, sjoelen anders 24 (17 mei 2023)